Politique éditoriale de la revue Synergies Monde arabe
 
Présentation générale
Libre Accès et Copyright
Consignes  aux auteurs, règles et remarques pratiques
Déclaration de confidentialité
Normes éthiques
1 Responsabilités des éditeurs techniques et scientifiques
2 Description du processus de double évaluation anonyme par les pairs et de correction
3 Responsabilités des experts
4 Responsabilité des auteurs
5 Mode de citation des articles
 
Présentation générale
Synergies Monde Arabe est une revue francophone de recherche en sciences humaines. Elle accueille des travaux menés dans divers domaines reliés aux langues-cultures et à la littérature arabe, la traductologie en particulier.
 
Sa vocation est de mettre en oeuvre en France le Programme Mondial de Diffusion Scientifique Francophone en Réseau du GERFLINT, Groupe d'Etudes et de Recherches pour le Français Langue Internationale. C'est pourquoi elle publie essentiellement des articles dans cette langue mais sans exclusive linguistique et accueille, de façon prioritaire, les travaux issus de la pensée scientifique des chercheurs francophones de son espace géographique dont le français n’est pas la langue première. Comme toutes les revues du GERFLINT, elle poursuit les objectifs suivants: défense de la recherche scientifique francophone dans l'ensemble des sciences humaines, promotion du dialogue entre les disciplines, les langues et les cultures, ouverture sur l'ensemble de la communauté scientifique, aide aux jeunes chercheurs, adoption d'une large couverture disciplinaire, veille sur la qualité scientifique des travaux.  La politique éditoriale de la revue se place dans le cadre de la politique éditoriale générale des éditions Gerflint.
 
 

Déclaration de Libre Accès et Licence Creative Commons

Synergies Monde Arabe est une revue éditée et publiée par le GERFLINT qui se situe dans le cadre du libre accès à l’information scientifique et technique. Le mode de diffusion de ses articles est conforme aux principes fondateurs du GERFLINT, au Code français de la propriété intellectuelle et à l’Initiative de Budapest (BOAI definition). Tous ses articles peuvent donc être lus et téléchargés gratuitement en ligne dans leur intégralité sans identifiant, abonnement, inscription, adhésion. Le signalement de cette publication en libre accès figure dans l’ours de chaque numéro

 
Sauf mention contraire, revue protégée et diffusée sous licence CC BY-NC-ND
 
Archivage et Copyright
La politique de Synergies Monde Arabe est clairement répertoriée par SHERPA-RoMEO et signalée dans ses consignes aux auteurs.
Consignes  aux auteurs, règles et remarques pratiques
Les chercheurs qui souhaitent envoyer une proposition de collaboration ou un article à la rédaction de la revue Synergies Monde Arabe sont invités à consulter les 25 consignes aux auteurs de la revue et à se mettre en contact avec la rédaction en cas de besoin  d'explications, de précisions et d'informations.
 

Déclaration de confidentialité

Toutes les  données personnelles (noms, adresses, CV, avis, grilles et rapports d’évaluation) qui parviennent à la revue  ne seront utilisées que dans le cadre de la mission humaniste et scientifique de toute revue du GERFLINT, à l’exclusion de tout autre fin.Les adresses électroniques et profils professionnels et scientifiques sont les seules informations personnelles publiées en accord et en collaboration avec l’auteur. L’anonymat des auteurs et des évaluateurs pendant tout le processus d’évaluations et de corrections des articles est respecté. Les rapports d’expertise sont archivés et conservés de manière confidentielle. 

 
Normes éthiques
1. Responsabilités des éditeurs techniques et scientifiques
La rédaction de Synergies Monde Arabe travaille selon les normes éthiques et déontologiques les plus strictes et veille à l’adoption et au respect de bonnes pratiques dans ce domaine. Elle s’engage à œuvrer  pour le bien de la communauté scientifique et à n’obéir à aucun intérêt personnel. Le fonctionnement des normes éthiques et le respect de la confidentialité sont placés sous la responsabilité du rédacteur en chef et du Directeur de publication. Ces normes entrent en vigueur depuis la conception du projet jusqu'aux publications imprimée et électronique définitives, se poursuivent après la publication et couvrent les stratégies de diffusion internationale de tous les numéros. Elles concernent l’équipe permanente de la revue (Président, directeur, rédacteurs, secrétaire, comités) et l’ensemble de ses collaborateurs : auteurs, coordinateurs, experts extérieurs, correcteurs, traducteurs, autres revues du GERFLINT, partenaires, imprimeur, quel que soit leur pays d’exercice.
 
L’équipe éditoriale s’engage à protéger la revue contre toute pratique frauduleuse. Les contrôles  et détections systématiques du plagiat et de l'auto-plagiat  sont assurés par la Direction du Pôle éditorial international du Gerflint. Ces analyses sont réalisées à l'aide des logiciels les plus performants en la matière, doublées d'une vérification exhaustive, pour chaque article, de la pertinence des résultats obtenus
 
Toute procédure irrégulière, tout manquement avéré aux normes éthiques fondamentales et élémentaires de la part d’un collaborateur de la revue ou d’un auteur  obligerait la rédaction  à prendre les mesures qui s’imposent : refus systématique et immédiat du texte ou de la collaboration, information aux institutions et associations scientifiques compétentes. Le plagiat total ou partiel démontré, la violation de la propriété intellectuelle et de la confidentialité, l’apparition de noms de personnes n'ayant pas participé directement à la recherche et à la rédaction de l'article, l’oubli volontaire de noms d’auteurs ou collaborateurs qui ont participé directement à la recherche et à la rédaction de l’article sont les principaux cas d’exclusion définitive des auteurs et collaborateurs.
 
Les membres de l’équipe de la revue et éditeurs scientifiques sont tenus au respect de la dignité de l’auteur et au secret professionnel.
 
L’équipe de rédaction travaille dans la mesure de ses ressources humaines, matérielles, financières pour la progression de la qualité scientifique et technique de la revue dans l’intérêt de ses lecteurs, auteurs et collaborateurs et suivant la Mission humaniste du GERFLINT.
 
La liberté d’expression des auteurs est garantie, à condition que les propos tenus ne soient ni confidentiels ni diffamatoires.
 
Toute utilisation de la revue à des fins commerciales est proscrite. Les noms des  institutions qui ont participé au financement de la revue ou la soutiennent figurent sur les pages de couverture et d’accueil des formats imprimé et électronique de la revue.
 
Le comité de rédaction n’accepte ni texte ayant déjà été publié ni documents non référencé.  En cas de réédition, l’autorisation de l’éditeur est demandée et dûment signalée en note et dans la présentation.
 
Le comité de rédaction s'engage à conseiller les auteurs (les jeunes chercheurs francophones en particulier) conformément aux principes d'aide à la publication définie par le GERFLINT dès sa fondation. Cette orientation est spécialement tournée vers le respect des consignes aux auteurs, que celles-ci soient d’ordre purement rédactionnel  ou éthique.
 
La décision d’accepter ou de refuser définitivement un article est sous la responsabilité complète des éditeurs scientifiques de la revue et des membres du conseil scientifique supérieur du GERFLINT.
 
Tout éditeur scientifique ou « coordinateur » acceptant la responsabilité scientifique d’un numéro souscrit aux normes éthiques de la revue.
 
Seule la Direction des publications et du pôle éditorial du Gerflint est habilitée à délivrer une attestation de publication ou de collaboration avec la revue. Pour être valable, l’attestation doit porter la signature de l’un ou de l’autre responsable et le cachet de la revue ou de la Présidence du GERFLINT.
 
2.  Description du processus de double évaluation anonyme par les pairs et de corrections
Tous les articles sont doublement et anonymement évalués par les pairs  choisis par les éditeurs scientifiques du numéro en fonction de l’adéquation entre les lignes de recherche de l’évaluateur et le thème de l’article. L’article peut être accepté, admis sous réserve de modifications, refusé en l’état ou refusé. Les experts, quel que soit leur domaine, évaluent précisément :
a. L’Intérêt et l’originalité du sujet
b. La clarté de l’approche conceptuelle, de la définition de la méthodologie adoptée et de l’ancrage scientifique
c. La cohérence des idées
d. La pertinence des résultats et des conclusions
e. Le niveau de rédaction
f. L’application des consignes
 
Les résultats de ces expertises argumentées et justifiées sont systématiquement envoyés aux auteurs sous forme de rapport. Un second tour d’expertises est assuré afin d’évaluer les remaniements apportés par l’auteur si des modifications et corrections ont été demandées.
 
Un troisième expert est sollicité si les deux évaluateurs ont des opinions opposées ou si l’auteur exprime un désaccord suffisamment argumenté à la réception d’une évaluation négative.
 
Les modifications éventuellement effectuées par la rédaction lors des relectures portent exclusivement sur la correction de la langue et n’interviennent pas sur le contenu. Les changements importants (titres, paragraphes, références bibliographiques) se produisent en accord avec l’auteur. Si des erreurs importantes subsistaient après la publication,  un erratum serait publié dans le numéro suivant.
 
En cas de changements ou de renouvellements dans l’équipe de rédaction,  les décisions du comité scientifique  sont maintenues.
 
3. Responsabilités des experts
Les membres des comités scientifique et de lecture (permanents ou extérieurs) qui ont accepté d’évaluer un article s’engagent à s’adapter au calendrier de la revue, à ne pas prendre l’initiative personnelle d’envoyer l’article à d’autres collègues, à prévenir immédiatement le rédacteur en chef si l’article, par erreur, n’est pas entièrement anonyme ou s’il pense que l’article n’est pas inédit, à évaluer l’article sans répondre à des intérêts d’ordre personnel (financiers ou scientifiques), à émettre un avis argumenté en se fondant exclusivement sur la capacité de l’article à faire évoluer la recherche et la réflexion, sur sa pertinence, sur la clarté de son contenu, sur la qualité de la démarche, même si, personnellement, il n’épouse pas entièrement les thèses et méthodes défendues par l’auteur. Il est soumis au secret professionnelle et s’engage à respecter la confidentialité des informations qui lui ont été transmises et des opinions qu’il a émises sur l’article et son/ses auteur(s) pendant tout le processus d’évaluation et après la publication de l’article.
 
4. Responsabilités des auteurs
Tout signataire d’article envoyé à la rédaction de Synergies Monde Arabe en est obligatoirement l’auteur ou le co-auteur. Il garantit l’originalité de son texte, l’exclusivité de son envoi à la rédaction de la revue, l’exactitude des données professionnelles présentées, des sources utilisées et des dates de consultation des sites référencés. Toute personne acceptant de figurer et figurant  comme auteur (dans la limite de deux auteurs) de l’article doit avoir participé activement (partiellement ou totalement), à la recherche, à la rédaction et aux corrections de l’article. Il est de la responsabilité de l’auteur de signaler et remercier en note tous les collaborateurs qui sont éventuellement intervenus directement dans la recherche, les laboratoires et institutions qui la soutiennent et les financements s’ils existent. L’auteur doit avertir immédiatement la rédaction si le texte qu’il propose est une traduction de l’original ou si une publication de l’article dans une autre langue a déjà eu lieu, sachant que le GERFLINT édite et diffuse essentiellement des articles en langue française mais sans exclusive. La remise  d’un article à la rédaction implique également  renoncement à l’envoi du même article à d’autres éditeurs ou tout autre système de publication, diffusion, reproduction, y compris une autre revue du GERFLINT. Elle signifie également acceptation totale du processus d’évaluation et de corrections et obligation de s’y soumettre. L'évaluation définitive de l’article est d’ailleurs sous réserve de la signature, par l’auteur, d’une déclaration sur l’honneur assurant que le texte est original et inédit dans sa totalité et exprimant sa connaissance des normes qui régissent le fonctionnement de la revue. L’auteur, titulaire exclusif des droits intellectuels, cède aux Éditions Gerflint les droits d’exploitation de son article. Il s’engage à informer la rédaction en cas d’impossibilité de respecter les délais prévus ou d’honorer sa participation.
 
5. Mode de citation d’un article 
 
    - Format électronique 
Quelles que soient les normes des éditeurs, les données suivantes doivent figurer : Nom de l’Auteur, Prénom de l’auteur, date de publication, Titre de l’article, titre de la revue, numéro, titre du volume, nom des coordinateurs, lieu d’édition (Sylvains les Moulins), nom de l’éditeur (éditions Gerflint), pagination, date de consultation.
    - Format imprimé 
Quelles que soient les normes des éditeurs, les données suivantes doivent figurer : Nom de l’Auteur, Prénom de l’auteur, date de publication, Titre de l’article, titre de la revue, numéro, titre du volume, nom des coordinateurs, lieu d’édition (Sylvains les Moulins), nom de l’éditeur (éditions Gerflint), pagination.
 

 
 
Editorial policy of the journal in English
 
Aims & scope of title
Francophone journal of research in the humanities and social sciences particularly open to the fields of language sciences, literature, didactics of languages ​​and cultures.
 
Its mission is to implement in its geographical area the Global Program of Scientific Dissemination Francophone Network GERFLINT, Study and Research Group for the French International Language. This is why it mainly publishes articles in this language but without linguistic exclusivity (it can accept up to 3 articles per issue in another language: English, Spanish, German, Italian, Portuguese, Arabic, Turkish, etc.) and welcomes, as a matter of priority, work resulting from the scientific thought of French-speaking researchers from its geographical area, of which French is not the first language. Like all GERFLINT journals, it pursues the following objectives : defense of French-language scientific research in all human sciences, promotion of dialogue between disciplines, languages ​​and cultures, opening to the entire scientific community, assistance to young researchers, adoption of a wide disciplinary coverage, ensures the scientific quality of the work.
 
Open access, Archiving and License Creative Commons
The method of dissemination of its articles is consistent not only with the founding principles of GERFLINT, the French Code of Intellectual Property, but also the Budapest Initiative (BOAI definition). All the articles can therefore be read and downloaded for free online in their entirety without username, subscription, registration, membership. The publication of this publication is available in the « Ours » of each issue.
Its archiving, pre-print, post-print policy is posted on the SHERPA / R0MEO Database.
 
Unless otherwise stated, this review is protected and released under license CC BY-NC-ND
 
Watch on the respect of 25 instructions to authors
Researchers wishing to submit a collaboration proposal or an article to the editor are invited to consult the 25 instructions for the authors of the journal and to contact the editorial staff in case of need for explanations, clarifications and information. . These instructions are both ethical and editorial. In case of insufficient follow-up, the article is sent back to the author. An article can not have more than two authors.
 
Publication Ethics and Malpractice Statement requirements
French magazine published by the GERFLINT which is within the framework of the free access to the scientific and technical information. Its marketing is prohibited. Its editorial policy and articles can be directly consulted and studied in their entirety online. The method of quotation must comply with the French Code of Intellectual Property. The Editorial Board, GERFLINT's scientific cooperation partner, works according to the provisions of the Group's ethical, editorial and confidentiality charter and its most stringent standards. The members of the journal team and scientific publishers are required to respect the dignity of the author and professional secrecy. The comments made in his articles are in accordance with the scientific debate and are the sole responsibility of the author. Any signatory of an article sent to the editor is obligatorily the author or the co-author. He must obligatorily sign a declaration of originality of his text. It guarantees the publisher Gerflint the exclusivity of its sending to the editorial staff of the journal, the follow-up of instructions to the authors, the accuracy of the professional data presented, the sources used and the dates of consultation of the referenced sites. In accordance with the rules of ethics and ethics of the field of research, any scientific fraud (plagiarism, self-plagiarism, unexpected withdrawal of article proposal without duly informing the editorial staff) is communicated to the academic and professional circles of the signatory of the proposal article. Any irregular procedure leads to systematic refusal of the text and cancellation of the collaboration.

Confidentiality declaration
All personal data (names, addresses, resumes, notices, grids and evaluation reports) which reach the review will be used only within the framework of the humanistic and scientific mission of any review of the GERFLINT, to the exclusion of all other ends. E-mail addresses and professional and scientific profiles are the only personal information published in agreement and in collaboration with the author. The anonymity of the authors and evaluators throughout the evaluation and correction process of the articles is respected. Expert reports are archived and kept confidential.
 
Ethical standards
 1. Responsibilities of technical and scientific publishers
The editorial team works according to the highest ethical and deontological standards ensures the adoption and respect of good practices in this field. It is committed to work for the good of the scientific community and obey to no personal interest. The operation of ethical standards and respect for confidentiality are the responsibility of the Editor-in-Chief and of the Director of Publication. These standards come into effect from project design through to final print and electronic publications, continue after publication, and cover international dissemination strategies for all issues. They concern the permanent team of the journal (President, director, editors, secretary, committees) and all of its collaborators: authors, coordinators, external experts, proofreaders, translators, other GERFLINT journals, partners, printer, whatever their country of practice.
 
The editorial team is committed to protect the magazine against any fraudulent practice. Controls, expertise of originality and systematic detection of plagiarism and self-plagiarism are provided by the Gerflint International Editorial Pole Management. These analyzes are carried out using the most powerful software, coupled with an exhaustive verification, for each article, of the relevance of the results obtained by experts in the field.
 
Any improper procedure, any proven breach of basic and basic ethical standards by a contributor to the journal or an author would require the editorial staff to take the necessary measures: systematic and immediate rejection of the text or of the collaboration  and  information to relevant scientific institutions and associations. Total or partial plagiarism demonstrated, the violation of intellectual property and confidentiality, the appearance of names of persons who did not participate directly in the research and the writing of the article, the voluntary forgetting of names of Authors or collaborators who have directly participated in the research and writing of the article are the main cases of definitive exclusion of authors and collaborators.
 
The members of the journal team and scientific publishers are required to respect the dignity of the author and professional secrecy. 
 
The editorial team works to the extent of its human, material, financial resources for the advancement of the scientific and technical quality of the journal for the benefit of its readers, authors and collaborators and following the Humanistic Mission of GERFLINT.
 
The freedom of expression of the authors is guaranteed, provided that the statements made are neither confidential nor defamatory.
 
Any use of the magazine for commercial purposes is prohibited. The names of the institutions that participated in or support the journal are listed on the front and back pages of the print and electronic formats of the journal.
 
The Editorial Board does not accept either text that has already been published or unreferenced documents. In case of reprint, the authorization of the publisher is requested and duly indicated in note and in the presentation.
 
The editorial committee is committed to advising authors (particularly young Francophone researchers) in accordance with the principles of publication support defined by GERFLINT since its foundation. This orientation is especially geared to the respect of instructions to authors, whether these are of a purely editorial or ethical nature.
 
The decision to accept or definitively refuse an article is under the complete responsibility of the scientific publishers of the journal and members of the GERFLINT Higher Scientific Council.
 
Any coordinator accepting the scientific responsibility of a number subscribes to the ethical standards of the journal.
 
Only Gerflint's Publications and International Editorial Division is authorized to issue a certificate of publication or collaboration with the journal. To be valid, the certificate must bear the signature of one or the other person in charge and the stamp of the GERFLINT magazine or Presidency.
 
2. Description of the process of anonymous peer review and corrections
All articles are doubly and anonymously peer-reviewed by the scientific publishers of the issue based on the fit between the evaluator's lines of inquiry and the topic of the article. The article may be accepted, admitted subject to modifications, refused as is or refused. Experts, whatever their field, evaluate precisely:
 
a. Interest and originality of the subject;
b. Clarity of conceptual approach, definition of methodology, and scientific anchoring;
c. Coherence of ideas;
d. Relevance of findings and conclusions ;
e. The level of writing;
f. The application of the instructionsThe results of these justified and justified expertises are systematically sent to the authors in the form of a report. A second round of expertise is provided to evaluate the changes made by the author if changes and corrections have been requested. A third expert is asked if the two evaluators have opposite opinions or if the author expresses a sufficiently argued disagreement on receipt of a negative evaluation.Significant changes (titles, paragraphs, bibliographic references) occur in agreement with the author. If significant errors remained after publication, an erratum would be published in the following issue. In case of changes or renewals in the writing team, the decisions of the scientific committee are maintained.
 
3. Responsibilities of the experts
The members of the scientific and reading committees (permanent or external) who have accepted to evaluate an article undertake to adapt to the calendar of the journal, not to take the personal initiative to send the article to the journal. other colleagues, to immediately warn the editor if the article, by mistake, is not entirely anonymous or if he thinks the article is not new, to evaluate the article without answering any interests personal (financial or scientific), to issue a reasoned opinion based solely on the ability of the article to evolve research and reflection, its relevance, the clarity of its content, the quality of the process, even if, personally, he does not fully embrace the theses and methods defended by the author. He is subject to professional secrecy and undertakes to respect the confidentiality of the information transmitted to him and the opinions he has expressed on the article and its author (s) throughout the evaluation process and after the publication of the article.
 
4. Responsibilities of the authors
Any signatory of an article sent to the editor is obligatorily the author or the co-author. It guarantees the originality of its text, the exclusivity of its sending to the editorial staff of the journal, the accuracy of the professional data presented, the sources used and the dates of consultation of the referenced sites. Anyone who agrees to appear and appear as an author (up to two authors) of the article must have actively participated (partially or totally) in the research, writing and corrections of the article. It is the responsibility of the author to point out and thank all the collaborators who may have intervened directly in the research, the laboratories and institutions that support it and the funding if they exist. The author must immediately notify the editor if the text he proposes is a translation of the original or if a publication of the article in another language has already taken place, knowing that the GERFLINT mainly publishes and distributes articles in French language but without exclusiveness. The submission of an article to the editor also implies the renunciation of the sending of the same article to other publishers or any other system of publication, distribution, reproduction, including another review of the GERFLINT. It also means full acceptance of the evaluation and correction process and the obligation to comply with it. The definitive evaluation of the article is subject to the signature, by the author, of a declaration on honor ensuring that the text is original and unpublished in its entirety and expressing its knowledge of the standards that govern the operation of the journal. The author, the exclusive owner of the intellectual rights, assigns to Gerflint Publishing rights of exploitation of his article. He undertakes to inform the editorial staff if it is impossible to respect the deadlines or to honor his participation.
 
5. How to quote an article
     - Electronic format
Regardless of the publisher's standards, the following data must be included: Author's name, Author's first name, date of publication, Title of article, title of journal, number, title of volume, name of coordinators , place of publication (Sylvains les Moulins), name of the publisher (Gerflint editions), pagination, date of consultation.
 
     - Printed format
Regardless of the publisher's standards, the following data must be included: Author's name, Author's first name, date of publication, Title of article, title of journal, number, title of volume, name of coordinators , place of publication (Sylvains les Moulins), name of the publisher (Gerflint editions), pagination.